tisdag 14 februari 2012

Crepes med kantarellstuvning

Har ingen bild idag, det blev för rörigt vid middagen ;-) jag kanske kommer ihåg att ta en bild när resterna äts upp. Vår jätteskörd av höstens kantareller behöver ätas upp och jag har länge tänkt göra crepes men av någon anledning har det inte blivit av förrän nu. Här är receptet på mjölfria goda crepes, det blev fem stycken:

Pannkakor:
4 ägg ,gärna ekologiska
2 dl grädde (eller hälften mjölk eller vatten)
2 msk kokosnötmjöl (ej malda kokosflingor)
1 msk fiberhusk (jag hade Risentas psylliumfröskal)

Vispa ihop allt och låt svälla en liten stund. Stek pannkakor i smör. Mina gick fint att vända.

Kantarellstuvning:
Kantareller (eller annan svamp) Vet inte vad de vägde faktiskt men de fyllde en stekpanna
smör till stekning
ca 2 dl grädde
2 msk phladelphiaost
salt och vitpeppar

Stek kantarellerna i smöret tills de börjar "knäppa" i pannan. Häll över grädde, krydda och låt koka ihop en stund, red sedan med philadelphiaosten.

Fyll pannkakorna med stuvningen och rulla ihop och lägg i en form. Strö över ordentligt med riven ost, gärna Västerbottensost och gratinera tills osten smält i ca 225 grader.

Smaklig spis!

4 kommentarer:

  1. Åh vad gott med kantareller. Länge sedan jag gjorde crêpes... Kanske måste våga mig på det. Det brukar sluta med ugnspannkaka :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, kantareller är verkligen gott, och extra goda när man plockat dem själv! Tror jag ska göra detta till middag imorgon!

    SvaraRadera
  3. Vad säger du? Finns shitakenudlar att köpa på Kallins? Då vet jag vad jag ska handla nästa gång jag "far på schtaan". Tusen tack för tipset. You made my day!

    SvaraRadera